Ge barn och unga fortsatt möjlighet till halltider

Socialdemokraterna i stadshuset tar nu initiativ till att försöka köpa loss SL Sporthall i Midsommarkransen för att använda den till idrottsverksamhet för staden barn och ungdomar. Hur den nuvarande fastighetsägaren ser på initiativet är oklart men i en skrivelse som läggs på KS idag skriver Carin Jämtin att hon vill undersöka möjligheterna för ett köp.

- Om staden får möjlighet att köpa SL Sporthall i Midsommarkransen kan vi säkra det framtida idrottandet för många barn och unga, menar Jari Visshed, vice ordförande i idrottsnämnden (s).

Det finns idag en brist på fullstora idrottshallar i Stockholm. Det arbete som påbörjades under förra mandatperioden med att bygga nya hallar och anlägga nya idrottsanläggningar har i viss mån avstannat. Mycket på grund av att byggkostnaderna skjutit i höjden under de senaste åren. De tillfällen staden har att förvärva redan befintliga hallar för att på så sätt stärka upp tillgången är få.

SL Sporthall i Midsommarkransen kan vara ett tillfälle att fortsätta arbetet med att öka möjligheten för fler barn och unga att få tillgång till halltider i en fullstor idrottshall. Landstingets intresse att stödja verksamheten ekonomiskt har avtagit i takt med att kopplingen till SLs personal försvunnit mer och mer. Detta har inneburit att hyran på hallen chockhöjts till tre miljoner kronor. En hyresnivå som stänger nuvarande idrottsutövare ute.

För mer information var vänlig kontakta vikarierande pressekreterare Emilia Winberg på telefon 076-12 29 826