Hur många skolor ska Moderaterna sälja?

På kvällens kommunfullmäktige i Stockholms stad ska försäljningen av totalt nio utbildningsfastigheter behandlas. Bland annat före detta Tensta gymnasium och Gubbängens gymnasium. Försäljningsplanerna inkluderar även Gubbängshallen som idag används av skolor och ett stort antal idrottsföreningar. Socialdemokraterna kräver ett stopp för utförsäljningarna.

Finansborgarrådet har tidigare i en intervju med SvD (2020-10-15) uppgett att Moderaterna har ”långa listor på icke-strategiska verksamheter” som ska säljas. De listorna har ännu inte redovisats öppet. Under de senaste veckorna har opinionen mot utförsäljningarna tilltagit men trots det går den styrande majoriteten nu vidare med planerna. Samtidigt har det kommunala bolaget SISAB, som förvaltar stadens skolfastigheter, belagts med sparkrav på sju miljoner kronor för 2022 som en direkt följd av de många försäljningarna.

– Stockholm behöver inte fler privatiseringar och utförsäljningar. När staden växer är det viktigt att kommunen har rådighet över skollokalerna så att de kan utvecklas utifrån behoven. Det finns ingen garanti att vinstdrivande aktörer kommer fortsätta med skolverksamhet i de här fastigheterna på sikt. Att sälja skolor för att snabbt få in pengar, istället för att förvalta och hyra ut, är också långsiktigt dåligt för stadens ekonomi och för skattebetalarna. Det säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99