Idag kl. 15:30 på kommunstyrelsen läggs nytt förslag om att avveckla Bromma flygplats och planera för bostäder på området

Swedavia har meddelat att man inte längre ser lönsamhet i att driva Bromma flygplats, nu eller inom överskådlig framtid. Bolaget vill se trafiken flyttad till Arlanda. Beskedet möjliggör för Stockholms stad att omedelbart initiera processen med att planera för bostäder på området.

Hittills har det dock kommit motstridiga besked från stadens styre om när denna process kan sätta igång. Den samlade oppositionen lägger därför ett förslag på dagens kommunstyrelse om att staden omedelbart ska återuppta arbetet med att planera för en ny stadsdel, Bromma parkstad. Förslaget innebär även att Stockholms stad snarast kommer att inleda förhandlingar med staten om en nedläggning av Bromma flygplats.

Därtill föreslås att en blocköversidande beredning tillsätts för att skapa samsyn gällande detta stadsutvecklingsprojekt. Förslaget läggs idag kl. 15:30, onsdag. Samtliga representanter från oppositionen finns tillgängliga för kommentarer efter mötet, kontaktuppgifter finns nedan.

– För Stockholm innebär det här en möjlighet att bygga 30 000 nya bostäder, det kommer kraftigt att minska bostadsbristen och förbättra stadens ekonomi med närmare 30 miljarder kronor, så det finns egentligen inga som helst skäl till att fördröja planeringsarbetet. Det säger oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) i en kommentar inför mötet.

– Det borde vara helt självklart att staden börjar planera för bostäder direkt. Flygplatsen är varken bra för bostadsbyggandet eller klimatet, och nu inte heller för de som driver den, så det är dags att tänka framåt, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

– Det enda rimliga är att stänga Bromma flygplats i den klimatkris vi befinner oss i. Den pågående bostadsbristen i Stockholm hindrar kvinnor från att lämna våldsamma och destruktiva förhållanden och unga att flytta hemifrån. Nu har vi möjlighet att bygga en ny stadsdel med 30 000 bostäder, säger Lisa Palm, gruppledare (Fi).

Presskontakter:

(S) Ömer Oguz 076-122 92 34