Idag kom beskedet: 5 000 lägenheter ska säljas

Idag har det genomförts extra styrelsemöten i de tre kommunala bostadsbolagen samt i moderbolaget Stockholm Stadshus AB. På styrelsemötena har den moderatledda ledningen informerat om att man nu går vidare med försäljning av omkring 5 000 lägenheter inom allmännyttan till privata värdar. Samtliga lägenheter som nu ska säljas till privata värdar ligger i områden där intresset för ombildning har varit lågt eller obefintligt.

- Före valet sa moderaterna att det var ytterstaden som behövde fler bostadsrätter. I verkligheten så är det i innerstaden och attraktiv närförort som utförsäljningen sker. Allmännyttan ska säljas ut till varje pris och räcker det inte med extremt låga ombildningspriser är man nu också beredd att sälja ut allmännyttan i klump.

- Moderaterna försöker motivera försäljningen av hyresrätter till privata värdar med påståenden om att pengarna behövs till nybyggnation och investeringar. Detta är faktiskt inte sant. Stockholms bostadsbolag är välfinansierade och har inga problem att bygga nytt. Det som saknas idag är inte resurser att bygga nya hyresrätter utan viljan från det moderatledda styret att bygga hyresrätter, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199