Igår invigdes Stockholms stads nya HVB-hem i egen regi

Igår invigdes Stockholms stads nya HVB-hem i Söderort. Det är det första hemmet av det här slaget som kommer att drivas i stadens egen regi och ha plats för flickor i åldern 14-17 år med social problematik.

I stadens budget för år 2023 fick socialnämnden i uppdrag att starta HVB-hem för att möta stadsdelarnas behov. Söderorts HVB för flickor kommer att drivas av socialförvaltningen och är placerad inom kommunens gränser. Det finns stora fördelar med att placera barn inom staden då det möjliggör att behålla redan etablerade vårdkontakter och att gå kvar i befintlig skola genom en tät samverkan med regionen och utbildningsförvaltningen. Det underlättar också ett tätt samarbete med placerande socialsekreterare och för dem att ha täta uppföljningar. Hemmet kommer att ha en hög personaltäthet och högutbildade medarbetare som kommer att finnas tillgängliga dygnet runt.

– Genom att driva HVB-hemmet i egen regi vill vi säkerhetsställa kvaliteten samt att pengarna går till vård och inte till företagens vinster. Vi arbetar hårt för att ge placerade barn och unga en chans att känna framtidshopp igen. Öppnandet av Söderorts HVB är en viktig del i det arbetet, säger Alexander Ojanne (S), social- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad.

Hemmet kommer att ta emot flickor i åldern 14-17 år med social problematik. Verksamheten arbetar utifrån miljöterapeutiska principer och tar emot placeringar enligt SoL och LVU. Varje placerad flicka får två behandlingssamordnare som tillsammans med flickan gör en kartläggning av de individuella behoven och upprättar en genomförandeplan. Särskilt fokus ligger på hälsa och skolgång.

Presskontakt:
Johan Ekegren