”Innehållslös Stockholmsbudget”

Med anledning av den borgerliga majoritetens budgetpresentation i dag lämnar oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S) följande kommentarer:

– Det är glädjande att majoriteten nu ansluter sig till Socialdemokraternas krav att införa rätt till heltid. Det är viktigt, inte minst för de många kvinnor som vill jobba heltid men som de borgerliga nekat rätten att ha ett jobb de kan försörja sig på. Socialdemokraternas arbetslinje är att alla som vill jobba heltid ska få den möjligheten. Det är bra att moderaterna nu äntligen har tänkt om och vänder i frågan, anser Wanngård.

– Arbetslösheten i Stockholm är fortsatt hög, den biter sig fast och antalet långtidsarbetslösa ökar. Vi ser också att arbetslösheten ökar bland utlandsfödda, i synnerhet bland kvinnor. Det är mycket oroväckande då läget kan förvärras ytterligare när det blir sämre tider. Samtidigt som försörjningsstödet ökar med drygt 80 miljoner gör majoriteten inga ytterligare insatser för nya jobb. Det är allvarligt att majoriteten inte presenterar några åtgärder för att komma till rätta med situationen, säger Wanngård.

– Stockholm har idag en stark ekonomi. Det innebär möjligheter att investera i företagande, bostadsbyggande och utbildning. Här misslyckas Sten Nordin och moderaterna med att presentera en övertygande politik för Stockholm. Särskilt oroande är minskade investeringar i ungdomars och vuxnas utbildning. Budgeten duger inte, politiken måste vara skarpare än så. Stockholm ska ligga i framkant, anser Wanngård.

Socialdemokraterna i Stockholm presenterar sitt förslag till budget den 26 oktober kl 10.00 på en pressträff i Stockholms stadshus.

För mer information, kontakta: Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99