Jämtin: ”Holkar ger färre skadedjur och större biologisk mångfald”

I en skrivelse till kommunstyrelsen föreslår nu oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (S) att Stockholms stad ska undersöka möjligheten att ta fram ett holkprogram.

- Konsekvensen av dagens stadsmiljö blir alltför ofta en biologisk enfald och att antalet skadedjur ökar när deras naturliga fiender försvinner, säger Carin Jämtin.

- Jag tycker att vi i Stockholm ska ta ett större ansvar för vår närmiljö. Vi måste aktivt stödja en biologisk mångfald genom att sätta upp holkar och säkerställa att det finns tillgång till häckningsplatser. Förhoppningsvis kan vi då också slippa problem med råttor, mygg och andra skadedjur.

- Det finns städer som redan nu arbetar aktivt med holkprogram, men tyvärr är Stockholm inte en av dessa. Jag menar att detta miljöarbete är särskilt angeläget i en storstad och därför har jag lagt den här skrivelsen.

I skrivelsen till kommunstyrelsen lanseras en rad idéer som skulle kunna ingå i ett framtida holkprogram, bland annat att sätta upp särskilda bon för Duvhökar, att sätta upp holkar för kattugglor i alla stadens parker samt att inrätta vinterbon för igelkottar. Dessutom föreslås att skolklasser ska kunna vara delaktiga genom att till exempel tillverka holkar eller ”adoptera en igelkott”. Programmet föreslås tas fram i samverkan med ornitologiska föreningar och Naturskyddsföreningen.

Mer information Christian Scharf, pressjour: 070-655 68 09