Jämtin: Stockholm nästa i varselvågen

I januari 2009 varslades enligt Arbetsförmedlingen 917 personer i Stockholms kommun om uppsägning. Det är mer än sju gånger så många som varslades i januari 2008, 122 personer, dvs en ökning med 650 procent.

- Jobbkrisen närmar sig Stockholm med stormsteg. Jag har länge varnat för att det som ett brev på posten kommer följa en jobbkris i tjänstesektorn efter jobbkrisen i industrin.

- Moderaterna har länge förnekat och förtigit utvecklingen. I Sten Nordins budget för 2009 som fullmäktige fattade beslut om så sent som i november 2008 nämndes inte ordet lågkonjunktur en enda gång. Inte heller ordet finanskris. Moderaternas passivitet riskerar fördjupa och förlänga lågkonjunkturen.

- Nu krävs kraftfulla motåtgärder. Stockholm är Sveriges motor men jobbkris och ökad internationell konkurrens kräver bättre samarbete mellan politiker och näringsliv, fack och forskning för att skapa fler nya jobb. Därför har vi tagit initiativ till en Jobbkommission för Stockholm för att dammsuga Stockholmsregionen på idéer för nya jobb.

- Vi föreslår också att regeringen söker medel till Stockholmsregionen ur EU:s globaliseringsfond till stöd för arbetssökande, vidareutbildningar och entreprenörsfrämjande åtgärder mot bakgrund av SAS varsel och dess konsekvenser för Arlanda.

- Vi vill tidigarelägga bygginvesteringar i miljardklassen och införa ett tillfälligt uppsägningsstopp i kommun och landsting. Vi vill genom investeringar i utbildning rusta stockholmarna för att kunna ta de jobb som kommer när konjunkturen vänder. Men kompetens är en färskvara. Stockholm behöver omedelbart 1000 nya utbildningsplatser på Komvux och ett särskilt högskoleborgarråd.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199