Jämtin kräver: Stockholm måste agera för de utförsäkrade och sjuka

Den borgerliga regeringen har agerat vårdslöst och okunnigt i hanteringen av sjukförsäkringen. De svårt sjuka har drabbats hårt av en cynisk och okunnig regering. Bara i Stockholms län kommer, enligt försäkringskassans senaste beräkningar, 3 867 personer bli utförsäkrade. I Stockholms stad ligger den siffran på 1 608 personer.

- Vad som nu drabbar tusentals människor i Stockholm och över hela landet är inte ödets nyckfullhet utan konsekvensen av en cynisk regerings syn på de sjuka. Jag kräver, i en skrivelse till kommunstyrelsen, att Stockholms stad tar ansvar för vad regeringen nu genomför. Stockholms stad måste kraftigt agera mot regeringen och samtidigt redovisa vilka åtgärder som vi, här i staden, kan genomföra för att konsekvenserna av den borgerliga politiken inte blir fullt så brutala som annars kan bli fallet, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S).

Med gällande riktlinjer för ekonomiskt bistånd i Stockholms stad kan en person inte få ekonomiskt bistånd och samtidigt bo kvar i bostadsrätt eller villa eftersom det är ”realiserbar tillgång som kan ge inkomster till försörjningen” och det är inte svårt att föreställa sig vilka personliga tragedier detta kan resultera i då många nu utförsäkras. Socialdemokraterna lämnade under gårdagen därför en skrivelse till kommunstyrelsen för att få Stockholms stad att agera både mot regeringen men också mot konsekvenserna av de nya sjukreglerna.

Se bifogad fil för skrivelse.
För mer information, kontakta:

Tobias Gerdås Pressekreterare (S) 0761-229199 tobias.gerdas@stadshuset.stockholm.se