Jämtin om Stockholmskonjunkturen

Stockholms Handelskammare presenterade idag en rapport över det ekonomiska läget i Stockholm. Stockholmsbarometern visar på en mycket negativ utveckling. Sysselsättningen och konjunkturen försämras kraftigt. Den så kallade konjunkturindikatorn har sjunkit från -1 till -15 under fjärde kvartalet 2008. Konfidensindikatorn är ett mått på vad företrädare inom respektive bransch tror om branschens utveckling. Med anledning av detta gör Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S) följande kommentarer:

- Särskilt allvarligt är trenden inom handeln och tjänstesektorn. Det är två branscher som är särskilt viktiga för Stockholms arbetsmarknad. Nu riskerar många stockholmare att bli av med jobbet.

- Tyvärr möts inte den negativa ekonomiska utvecklingen av politiska motåtgärder och en aktiv näringspolitik. Nu krävs krafttag från ansvariga politiker i regering och stadshus istället för den blinda tro på att skattesänkningar ska lösa alla problem, oavsett om det handlar om försämrade resultat i skolan, hemlöshet eller som nu jobbkris, som hitintills utmärkt den moderatstyrda majoriteten.

- Stockholm är Sveriges motor men jobbkrisen och ökad internationell konkurrens kräver mer samarbete. Vi behöver bättre dialog mellan politiker och näringsliv, fack och forskning för att skapa fler nya jobb. Därför har vi tagit initiativ till en Jobbkommission för Stockholm. Vi vill starta en dialog med företagare i hela Stockholmsregionen för att se vad vi kan göra gemensamt för att skapa fler jobb. Vi vill tidigarelägga bygginvesteringar i miljardklassen och genom investeringar i utbildning rusta stockholmarna för att kunna ta de jobb som kommer när konjunkturen vänder.

- Dessutom föreslår vi ett tillfälligt uppsägningsstopp i skolan och omsorgen för att förhindra att kommuner avskedar fler under lågkonjunkturen. Annars försämras kvaliteten i skolan och omsorgen och privatkonsumtionen försvagas ytterligare genom att viktiga välfärdsarbetare, mestadels kvinnor, skickas ut i öppen arbetslöshet.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199