Jobben i fokus - Barn och unga viktigare än skattesänkningar

Idag fredag 17:e oktober beslutar Stockholm Stads fullmäktige om budget för 2009. Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s), gör med anledning av det följande kommentarer:

- Den politik som har misslyckats i högkonjunktur kommer inte lyckas bättre i lågkonjunktur. Vi vill istället använda de osäkra tiderna till att tidigarelägga investeringar i tillväxt och jobb. Det handlar om att ge näringslivet ännu bättre förutsättningar, stärka stockholmarna på arbetsmarknaden och lyfta framtidens miljö- och klimatvänliga lösningar. Fler i jobb och aktiv politik för att möta lågkonjunkturen är också bästa sättet att skapa resurser till förskolan och skolan. Ökade orättvisor är inte lösningen på Stockholms problem.

- Det går nämligen inte att både sänka skatterna och klara jobben och välfärden. Det blir färre vuxna i skolan, färre personal i omsorgen och färre som kan torka en snorig näsa på dagis med den budget Sten Nordin (m) idag kommer rösta på. De skattesänkningar som genomförts motsvarar 2 500 förskollärare, 2 100 gymnasielärare eller 2 900 anställda i äldreomsorgen. Det går inte ihop att lova både ofinansierade skattesänkningar och kvalitetsförbättringar i välfärden.

- Redan idag går 20 av 27 gymnasieskolor med underskott och i 11 av 14 stadsdelar ökar barngrupperna i förskolan. I moderaternas budget för 2009 är de små barn de största förlorarna. I vårt budgetalternativ investerar vi istället kraftfullt i förskolan. Varje krona moderaterna moderaterna sänker skatten med 2009 vill vi investera i förskolan.

Socialdemokraternas viktigaste budgetförslag:

Investeringar för jobb Socialdemokraterna investerar nära 100 mnkr mer än majoriteten på jobbskapande insatser som Komvux, bristyrkesutbildningar, mer aktiv näringspolitik och skapandet av ett center för att få unga arbetslösa i jobb eller utbildning - allt för att möta lågkonjunkturen. Investeringar i ny miljöteknik och skolor föreslås tidigareläggas och HQ Stockholm etableras, en satsning på att locka huvudkontor till Stockholm.

Investeringar i skola och förskola Hela utbildningsverksamheten tillförs totalt 558,2 mnkr mer än majoriteten. Resurser är avgörande för att kunna höja kvaliteten i skolan och förskolan genom mindre barngrupper och fler lärare. För grundskolan innebär det 137,2 mnkr, för gymnasieskolan 44,8 mnkr och för förskolan 177,6 mnkr mer. Skolinspektionen föreslås stärkas, läxläsning erbjudas i skolan liksom möjlighet för elever i årskurs 1-3 att äta frukost i skolan. En särskild matematiksatsning föreslås.

En klimatsmart stad Utsläppen av klimatgaser föreslås minska till 2,5 ton/inv/år till 2015 samtidigt som rådgivande klimatcoacher införs och en stimulans för miljöbilar genom nedsatt kostnad för boendeparkering behålls.

Äldre stockholmare 120 mnkr mer än majoriteten tillförs för att öka kvaliteten i äldreomsorgen. Vi vill också ha tuffare kontroller och erbjuda alla över 75 år två timmars hemtjänst per vecka.

Valfrihet på bostadsmarknaden Stockholms ungdomar behöver någonstans att starta sina bokarriärer, de som inte vill eller kan köpa sin bostad måste ha valfrihet och företag behöver veta att det finns bostäder när de ska rekrytera personal. Socialdemokraterna föreslår att de kommunala bostadsbolagen ska bygga hyresrätter för intäkterna från reautförsäljningen av hyresrätter.

Finansiering av budgeten Socialdemokraterna föreslår en skattesats på 18.08 kr vilket ger 1 053 mnkr mer till nya jobb och ökad kvalitet i välfärden. Budgeten omfattar totalt 31 738 mnkr. 173 mnkr sparas genom bl.a. slopat vårdnadsbidrag och avknoppningskansli.

För mer information, och budgeten i sin helhet, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199