K-märkt hus blir hotell

Den kulturhistoriskt värdefulla byggnaden Oscar den I:s minne, även kallad ”Stiftelsen”, på Björngårdsgatan vid Fatbursparken ska öppnas upp för stockholmarna och blir hotell och restaurang.

- Vi är väldigt glada att denna fantastiska byggnad, mitt på Södermalm, snart kan öppnas upp för stockholmarna och besökare från hela världen. Detta blir ett värdefullt tillskott för den växande turistnäringen. Hotellet och restaurangen kommer skapa liv och rörelse och bidra positivt till hela området runt Fatbursparken, säger Fastighetsnämndens ordförande Stefan Hansson (S).

Stiftelsen uppfördes som vårdbyggnad på 1870-talet och har sedan 1950-talet ägts av Stockholms stad. Lokalerna har sedan ett tag stått tomma och staden har inte längre användning för dem.

Målet har varit att hitta en publik verksamhet som passar lokalerna, som kan bidra till att göra platsen tryggare och mer levande dygnet runt. Ett krav har varit att byggnadens stora kulturhistoriska värde ska bevaras vid en försäljning och den framtida användningen ska vara anpassad till byggnadens kulturvärde.

- Vi är glada att få möjligheten att förvärva denna unika fastighet och ser fram emot att påbörja förvandling till hotell och restaurang, säger Jacob Åhman, ansvarig för Stockholmsregionen hos, Vasaparken.

Lokalerna är cirka 2400 kvadratmeter och öppnar enligt plan under första halvåret 2020.

Presskontakter

Presskontakt Stefan Hansson (S): Gabriel Dahlander gabriel.dahlander@stockholm.se eller 076 122 91 86

Jacob Åhman, Vasaparken

jacob@vasaparken.se eller 070-370 15 08