Karin Wanngård (s) kommenterar nya siffror om konjunkturen i Stockholm

Konjunkturen i Stockholm fortsätter att vika. Det visar nya siffror från Stockholms Handelskammare. Sysselsättningen minskar och byggsektorn har en svag utveckling. Även om situationen i Stockholm är bättre än genomsnittet för riket så visar de nya siffrorna på en oroväckande trend mot en möjlig recession i Stockholm.

– De här siffrorna visar det som vi har befarat, nämligen att sysselsättningen kommer att minska framöver. Den ekonomiska nedgång som finns i vår omvärld drabbar nu även Stockholm. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (s) i en kommentar.

– Utvecklingen måste mötas med åtgärder från politiskt håll om vi ska kunna bromsa effekterna och vända trenden. Som exempel ser vi att samtidigt som sysselsättningen minskar så ropar många företag efter arbetskraft med rätt kompetens. Här krävs det en bättre matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov. Vi har till skillnad från moderaterna en aktiv politik för jobb och utbildning, just för att kunna brygga över det här glappet.

– Jag är också orolig över utvecklingen i byggindustrin, behovet av bostäder är enormt i Stockholm. Moderaterna i stadshuset står handfallna och utan åtgärder i bostadsfrågan. Man lovar nybyggen men det händer väldigt lite. Det är läge för de kommunala bostadsbolagen att öka produktionen av hyresrätter. Det skulle skapa både jobb och bostäder.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: