Karin Wanngård (S): Unga vuxna stockholmare måste kunna flytta hemifrån

Enligt en rapport från Hyresgästföreningen bor allt fler unga ofrivilligt kvar hemma hos sina föräldrar. Värst är situationen i Stockholms län, där 58 procent av unga vuxna mellan 20 och 27 år bor ofrivilligt kvar hemma hos sina föräldrar.

– Bostadsbristen slår allra värst mot unga stockholmare som inte kan flytta hemifrån och mot de unga människor som vill flytta hit men inte kan på grund av bostadsbristen. Att majoriteten av våra unga vuxna är ofrivilliga fambos är ett allvarligt problem. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S).

– Samtidigt har moderaternas politik handlat om att sälja ut hyresrätter, vilket ofta är det enda överkomliga alternativet för unga, och att införa marknadshyror på andrahandsmarknaden. Inget av det här löser situationen. Vi socialdemokrater har lagt flera förslag för att komma till bukt med problemet, men har inte fått gehör från den borgerliga alliansen.

Socialdemokraterna i Stockholms stadshus vill:

• Öka takten i byggandet med målet att byggtakten fördubblas.
  • Att det skapas en kommunal kö för andrahandsuthyrning, för att göra det både enklare och tryggare att hyra i andrahand.
  • Gör det möjligt att hyra del i lägenhet, genom så kallade kombokontrakt.
  • Låta stadens egna bostadsbolag ta ett särskilt ansvar för att bygga studentbostäder. Minst 20 % av bolagens nyproduktion ska bli studentbostäder.
  • Införa en kommunal hyresgaranti för unga stockholmare för att göra det möjligt för unga att söka lägenheter trots att de flesta saknar fast jobb.
  • Ombilda tomma lokaler, exempelvis St Görans gymnasium, till studentlägenheter och små hyresrätter.

För mer information, kontakta Ömer Oguz: 076-122 92 34

Taggar: