Karin Wanngård föreslås som nytt förstanamn för S i Stockholm

Under en pressträff i dag presenterade arbetarekommunens och valberedningens ordförande Veronica Palm förslaget till ersättare för Carin Jämtin som finansborgarrådskandidat i Stockholms stad.

- Karin är mycket kompetent, har bred politisk erfarenhet och har bevisat sig i näringslivet. Hon har ett brett stöd i arbetarekommunen vilket också antalet nomineringar visar. Sammantaget har hon de förutsättningar som krävs för att kunna ro hem en valvinst 2014, säger Veronica Palm.

Karin Wanngård är 35 år och har haft politiska uppdrag i Stockholms stad sedan hon kom in i kommunfullmäktige 1994. Hon har bland annat suttit i Miljö- och hälsoskyddsnämnden, styrelsen för Stockholm Business Region samt Stadsteatern. Hon arbetar som verksamhetschef inom näringslivet och bor i Vällingby.

- Jag har under många år varit fritidspolitiker och samtidigt arbetar heltid. Det känns väldigt roligt, spännande men också uppfodrande att nu få den här möjligheten att ta mer ansvar, säger Karin Wanngård.

- Vi socialdemokrater har fått sparken av Stockholmarna två gånger. Det måste vi dra slutsatser av. Det finns mycket klokt som blivit sagt under eftervalsdebatten och det vill jag ta fasta på i den nydaning som nu måste till. Stockholm behöver en stark socialdemokrati, så enkelt är det.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99