Karin Wanngård om jobb med skitvillkor på Newsmill

I en artikel som precis publicerats på Newsmill utvecklar Karin Wanngård, kandidat till den lediga posten som s-oppositionsborgarråd i Stockholm, sitt resonemang om arbetsmarknaden i dag.

Låt mig vara mycket tydlig. Det finns i faktisk bemärkelse inga skitjobb. Det finns inga oviktiga uppgifter, inga skituppgifter. Alla jobb är viktiga jobb. Alla jobb behövs för att samhället och näringslivet ska fungera. Var och en som är anställd är nödvändig för att vi ska kunna ha ekonomisk tillväxt, välstånd och resurser till skola, vård och omsorg. Jag vill be om ursäkt om det är så att människor känt sig träffade av det jag sagt.

Däremot finns det i dag en växande sektor av jobb med skitvillkor. Regeringens jobbkollaps och misslyckande med att få ned arbetslösheten tillsammans med allt hårdare krav på arbetslösa öppnar upp för en sådan marknad.

I Stockholm har det borgerliga styret kraftigt skurit ned på antalet komvuxplatser, men också på längre arbetsmarknadsutbildningar på jobbtorgen. Det innebär att unga i många fall måste ta anställningar på bara några veckor, istället för att utbilda sig till ett av de många bristyrken som finns i dag.

Jag vill istället se en långsiktig arbetsmarknadspolitik där vi investerar i de unga och där vi ställer krav på arbetsgivarna att ge schyssta villkor. Jag vill ta del i att städa upp i delar av arbetsmarknaden för att få bort de avarter som de facto finns i dag. Det handlar till viss del om telemarketingbranschen, men också om andra branscher. Jag hoppas där på ett gott samarbete med de berörda seriösa branschorganisationer som finns.

Låt mig slutligen en gång för alla be innerligt om ursäkt till alla de säljare som blivit upprörda av vad de uppfattade som en nedsättande kommentar om deras yrke. Jag har varit otydlig och kommentaren rycktes ur sitt sammanhang. Säljare har i många företag en enormt viktig roll. Utan säljare skulle ekonomin stanna och många företag relativt snabbt gå i konkurs. Säljare förtjänar respekt för den viktiga uppgift som de utför."

Karin Wanngård, Oppositionsborgarrådskandidat (S)

Artikeln finns att läsa på http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/20/karin-wanng-rd-s-jag-ber-om-urs-kt

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99