Kompakt tystnad om Boultbee på budgetfullmäktige

Under dagens kommunfullmäktigesammanträde i Stockholm krävde socialdemokraterna svar av den styrande borgerliga majoriteten om Boultbeeaffären. Men majoriteten vägrade att svara på frågor om den känsliga affären.

Detta trots att granskningen som tidningen har gjort visar att underhåll i fastigheterna är eftersatt, att hyror chockhöjts och att hundratals tvister föreligger mellan Boultbee och handlare. Krav från socialdemokraterna att juridiskt driva på för att Boultbee ska efterleva påstådda muntliga avtal har bemötts kallsinnigt.

- Det är hög tid för Sten Nordin att i handling erkänna att det här blev fel. Är det möjligt att stämma Boultbee för avtalsbrott, ska staden naturligtvis göra detta i det här läget. Det handlar om att ta ansvar för tillgången till lokal service och ett gott näringslivsklimat, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S).

Under dagens fullmäktigedebatt ställde Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S), vid flera tillfällen frågor till Sten Nordin (M) och andra borgerliga företrädare om hur majoriteten nu agerar. Dessa frågor bemöttes med en kompakt tystnad.

- Det är fegt att lägga locket på i en viktig fråga. Det är de borgerliga partierna som fattat beslut om att sälja lokala centrum till ett skurkaktigt företag, då får de också ta ansvar för konsekvenserna, säger Tomas Rudin.

Oppositionsborgarrådet Rudin har även polisanmält Kristina Alvendal (M) och vill få en juridisk prövning av huruvida det före detta borgarrådet, tillika polisstyrelsens ordförande, har gjort sig skyldig till tjänstefel och trolöshet mot huvudman i samband med Boultbeeaffären.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99 christian.scharf@stockholm.se

Taggar: