Krafttag mot taxikaos krävs

Media har de senaste dagarna rapporterat om stora brister på Stockholms taximarknad där såväl stockholmare som turiser tvingas betala oskäliga överpriser. Situationen drabbar kunderna, men också alla seriösa taxiåkare. Socialdemokraterna föreslår därför ett antal åtgärder.

- Trafikborgarrådet bör kalla till sig taxibranschen för samtal om vad de gör, vad de avser att vidta för ytterligare åtgärder och också erbjuda Stockholms Stads hjälp där det behövs. Då signalerar vi att Stockholm inte accepterar att man lurar stockholmare eller besökare och uppmuntrar de åkare som är seriösa. Man ska inte behöva bli lurad i sin egen stad och som besökare ska man kunna känna sig trygg när man besöker Stockholm, säger Carin Jämtin.

- Om man inte lyckas stävja utvecklingen kommer kraven på en mer reglerad taximarknad att bli svåra att säga nej till. Flera utredningar har behandlat hur en ökad kontroll kan komma taxikunderna och de seriösa åkarna tillgodo, säger Carin Jämtin.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199