Krav från (S): Bjud in regeringen för att börja avveckla Bromma flygplats

Stockholms stad bör skyndsamt bjuda in regeringen till ett möte för att påbörja avvecklingen av Bromma flygplats. Det menar Socialdemokraterna efter att Moderaternas partiledare meddelat att hans parti nu står bakom en avveckling av flygplatsen. Därmed finns det en bred majoritet i riksdagen för att påbörja arbetet med att avveckla flygplatsen.

– Nu finns det en öppning för att börja avveckla. Vi borde till och med kunna sätta ett datum för när flygplatsen ska vara borta och ersatt av bostäder. Moderatledaren har sagt att han är beredd att kompromissa, och näringsministern har sagt att regeringen är redo att gå in i förhandlingar. Stockholms stad måste självklart vara drivande i detta, ta ledartröjan och se till att det händer saker. Vi har haft flera år nu när styret i Stockholm har duckat frågan om Bromma, det går inte längre att sticka huvudet i sanden. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S), Stockholm.

– Nu finns det en öppning över blockgränserna i riksdagen, Stockholm måste vara med på tåget här. Vi måste visa att vi är beredda att göra det som krävs för att avveckla flygplatsen. Tystnaden från finansborgarrådet är oroväckande, ingen vet vad Stockholm vill. Det duger inte. Nu krävs det ledarskap och tydlighet. Jag förutsätter att vi gemensamt kan skicka en inbjudan till regeringen och Ulf Kristersson så att vi kan sätta oss vid samma bord och börja prata, fortsätter Karin Wanngård.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99