Krissamtal om Arlandas framtid krävs - Carin Jämtin besöker Arlanda

Arlanda är Sveriges största flygplats. Under 2007 använde 17,9 miljoner passagerare Arlanda för sina resor inom Sverige eller till och från andra destinationer i världen. Igår redovisade Flygbolaget SAS en rekordförlust på 6,3 miljarder kronor för 2008. 3 000 jobb beräknas försvinna från SAS de kommande två åren och upp till 14 flyglinjer från Arlanda beräknas läggas ner. Med anledning av utvecklingen besöker Carin Jämtin, oppositionsborgarråd i Stockholm Stad, och Anders Johansson, kommunalråd i Sigtuna kommun, idag Arlanda för att träffa företrädare för de fackliga organisationerna.

EU har en globaliseringsfond vars medel ska användas till stöd för arbetssökande, vidareutbildningar och entreprenörsfrämjande åtgärder. För att få del av fondens medel ska det dels finnas ett samband mellan de förlorade arbetstillfällena och genomgripande strukturförändringar i världshandeln, dels måste det röra sig om minst 1000 uppsägningar. Dessa kriterier kan uppfyllas när det gäller SAS. Medlen ansöks av medlemsstater, vilket gör att det är den svenska regeringen som måste agera.

- Regeringen måste agera. Näringsministern bör omedelbart bjuda in företrädare för Stockholmsregionen till samtal. Vi föreslår att regeringen söker medel ur EU:s globaliseringsfond, tidigarelägger investeringar för att göra Arlanda mer miljövänligt och kraftsamlar kring regionens viktigaste infrastrukturnav, säger Carin Jämtin.

- Genom att tidigarelägga infrastrukturinvesteringar kan vi möta krisen. Vi föreslår att ombyggnaden av korsande spår vid Märsta tidigareläggs och att ett helt nytt spår till Arlanda byggs vid norra böjen för att göra det möjligt med godstransporter till Arlanda. Dessutom bör en ny station omgående byggas i Märsta för att förbättra möjligheten för genomgående tågtrafik för SL, säger Anders Johansson.

- SAS-krisen är allvarlig för Sigtuna kommun och Stockholmsregionen. Tyvärr kommer färre flighter och fler plan på marken leda till färre anställda även utanför SAS. Färre jobb inom service som bagagehantering, catering, restaurang, tax free med mera kommer att bli följden, säger Anders Johansson.

- Vi vill öka konkurrensen för tågtrafiken till Arlanda. Arlanda Express har monopol på trafik på Arlandabanan. Staten har dock möjlighet att säga upp avtalet 2010. Det skulle göra det möjligt för fler operatörer att trafikera Arlanda och därmed möjliggöra sänkta priser och fler resenärer, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd (S).

Carin Jämtin och Anders Johansson möter facken 15.30 och finns tillgängliga för kommentarer.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199