Kulturskolan: från bäst i klassen till strykklass på fyra år

Idag presenterar Lärarförbundet sin årliga ranking av hur bra kommunerna är på kultur- och musikskoleverksamheten. Stockholm har hamnat i bottenskiktet – på plats 222 av de 278 kommuner som har musik- och kulturskolor. När Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMOK) granskade verksamheten under 2006 var Stockholm bäst i landet.

Socialdemokraterna kräver större satsningar på bättre kvalitet och lägre avgifter i kultur- och musikskolorna. Att kunna utöva kultur skulle kunna bli en möjlighet för alla barn som är intresserade, och samhället borde aktivt verka för att väcka och uppmuntra det intresset bland fler barn, inte skrämma bort genom köer och avgiftshöjningar.

- Stockholm är en stad med kreativa människor men det verkar som att de borgerliga politikerna inte förstår hur viktigt det är med kultur och kreativitet för Stockholms föräldrar. Alla vet också att det svenska exportundret inom musikvärlden bygger på den kommunala musikskolan och att alla unga får chansen till musik och kultur.

Granskningen återfinns på http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/004AC509?OpenDocument&menuid=00326A1C

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: