Lotta Edholm har tappat kontrollen över Stockholms skolor

Siffror från kommunstyrelsens personalutskott, Skolverket och nu senast också Lärarförbundet visar att antalet lärare dramatiskt minskar i Stockholm Stad under Lotta Edholms första år som ansvarigt skolborgarråd. Enligt Lotta Edholm (fp) stämmer inte de uppgifterna. Hon hävdar att lärartätheten sjunker beroende på att elevantalet minskat och att inrapporteringen av modersmålslärare till Skolverket brustit. Tyvärr för Lotta Edholm är hennes uppgifter inte korrekta.

Enligt modersmålsenheten på utbildningsförvaltningen i Stockholm har de 302 heltidsanställda- och 60 deltidsanställda modersmålslärare. Dessa är enligt modersmålsenheten inrapporterade till Skolverket. Lokalt på skolorna återfinns mellan 30-40 modersmålslärare och möjligen kan några av dessa eventuellt inte vara inrapporterade, men det rör sig om ett fåtal heltidstjänster. Även om man räknar bort samtliga lärare i Svenska2 och alla hemspråkslärare, minskar ändå antalet lärare på de kommunala skolorna i Stockholm med 193 lärare. Hur välvilligt man än tolkar statistiken är den entydig - det blev färre lärare med folkpartiet som ansvariga för Stockholms skolor.

- Istället för att göra något åt verkligheten ägnar högsta ansvariga skolpolitiker i Stockholm sin tid åt att skjuta budbärarna av ett för henne otrevligt budskap. Det är mycket allvarligt. Lotta Edholm har uppenbarligen tappat kontrollen över Stockholms skolor, säger Roger Mogert oppositionsborgarråd (s).

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199