(M)-styrda kommuner i Stockholms län lägger minst pengar i landet på skolan

14 av 15 kommuner i Stockholms län som investerar minst i skolan är moderatstyrda. Stockholms läns kommuner satsar så lite på skolan att länet i snitt är sämst i hela landet. Detta visar ny statistik från SKL och Lärarförbundet.

- Väljarna i Stockholmsregionen kan nu skicka en tydlig signal i valet. Trots goda förutsättningar har moderata kommuner gång på gång valt att prioritera skattesänkningar före investeringar på skolan. Väljarna kan nu bestämma om de vill fortsätta den politiken eller prioritera alla barns rätt till kunskap, säger Helene Hellmark Knutsson, ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län.

Analysen baserar sig på den så kallade standardkostnaden som är ett mått för vad skolan borde kosta i en kommun utifrån lokala förutsättningar. Denna schablonuträkning påverkas bland annat av hur många barn i skolålder det bor i kommunen. I vår analys har vi jämfört respektive kommuns standardkostnad med den faktiska kostnaden för skolan (Källa: Lärarförbundet: http://www.mynewsdesk.com/se/lararforbundet/pressreleases/stockholms-laen-i-botten-i-laerarfoerbundets-resursgranskning-2671786)

Presskontakt: Mika Metso, mika.metso@stockholm.se, mobil: 076-122 92 47