M sviker i sprututbytesfrågan – startar onödig utredning

Den borgerliga majoriteten i Stockholms stad vill utreda sprututbytesprogram mer och stoppar på så vis ansökan om sprututbytesprogram till Socialstyrelsen. Detta trots att effektiviteten hos sprututbytesprogram för att stoppa spridning av HIV och Hepatit är väl utredd av bland annat Karolinska Institutet.

- När sprututbytesprogrammet nu stoppas leder det till ökad risk för spridning av HIV och Hepatit bland missbrukare som delar sprutor. Det innebär ett stort lidande för de som drabbas, men också väldiga kostnader för samhället. Det är en dålig politik och jag kräver att moderater, folkpartister, kristdemokrater och centerpartister i kommunfullmäktige tänker om, säger Jämtin.

- Att som Moderaterna hävda att sprututbytesfrågan behöver utredas ytterligare är bara en dålig ursäkt för att förhala beslutet. Landstinget har redan genomfört en mycket seriös och omfattande utredning om sprututbyte, den finns tillgänglig för socialborgarrådet att ta del av närhelst hon vill. Det är bara dumt att skjuta frågan på framtiden, när vi skulle kunna börja rädda liv redan idag, säger Dag Larsson, oppostionslandstingsråd (S).

Christian Scharf Pressekreterare hos Carin Jämtin 076-122 91 99

Malin Appelgren Pressekreterare hos Dag Larsson 070-737 41 64