Missbruksvård utmanas av privat företag

Två verksamheter inom Stockholm missbruksvård - Bandhagshemmet och Linden - utmanas av ett privat företag, Skarpnäck Care AB som i sin tur ägs av Carema Omsorg AB, med stöd av den så kallade utmaningsrätten.

Carema Omsorg AB är ett stort privat företag som redan driver många verksamheter inom missbruksområdet. Mångfalden skulle inte främjas av en privatisering. Inte heller någon annan inriktning på verksamheten än den nuvarande är aktuell. Inte heller effektivitetsskäl ligger till grund för beslutet. Bandhagshemmet föreslås bli samlokaliserat med stödboendet Ankaret och då kunna dela lokalkostnader och viss personal. Behandlingshemmet Älvis och Linden är redan samlokaliserade med gemensam chef, delade lokalkostnader och delvis gemensam personal. Bara det ideologiska motivet att till vilket pris som helst privatisera offentlig verksamhet återstår som argument för en eventuell privatisering.

- Vi motsätter oss starkt att vem som helst kan kräva att en viss verksamhet upphandlas. Utmaningsrätten är en aggressiv utmaning av vår välfärdsmodell och det yttersta beviset för att privatiseringarna enbart styrs av ideologiska motiv och inte av medborgarnas bästa, säger Abdo Goriya, socialdemokratisk gruppledare i socialtjänstnämnden.

- I fallet med Bandhagshemmet och Linden är det uppenbart att privata vårdföretags vinstintressen sätts före vad patienterna och de anställda tycker, eftersom man struntar både i brukarinflytandet och personalens synpunkter.

- Man kan fråga sig för vem valfriheten är till för. Friheten för borgerliga politiker att när som helst göra sig av med väl fungerande verksamhet eller "frihet" för brukare och personal att när som helst kunna säljas till lägstbjudande?

- Förutom att utmaningsrätten är ett ineffektivt sätt att styra verksamheten som ökar administrationen ger den inte lika villkor för kommunal och privat drift, eftersom vem som helst inte får begära att verksamheten ska vara kvar i kommunal regi. Dessutom skapar den en osäkerhet om driften som personalen och brukarna dagligen måste leva med, avslutar Abdo Goriya.

Fakta om Stockholms missbruksvård:

Stockholm HVB Vuxna tillhandahåller behandlingsinsatser för vuxna med psykosociala- och/eller missbruksproblem samt boende med stödinsatser. Enheten har totalt cirka 650 platser varav omkring 540 är dygnet-runt-platser fördelade på 5 behandlingshem, 8 verksamheter för stödboende, 3 omvårdnadshem, kollektivboende samt träningslägenheter. Därutöver finns platser i familjehem.

Bandhagshemmet är ett stödboende för hemlösa kvinnor och män med beroendeproblem och/eller psykiska funktionshinder. Bandhagshemmets målsättning är att slussa ut klienterna till eget boende i träningslägenhet och/eller till mer stadigvarande boenden inom sin stadsdel/kommun.

Linden tar emot vuxna män, kvinnor och par med missbruksproblem och/eller lättare psykisk problematik samt medverkande i Subutex- eller Metadonprogram. Linden tar även emot personer som tvångsomhändertagits enligt Lagen om vård av missbrukare (LVM) och där det beslutats att personen får vistas utanför LVM-hemmet för vård i annan form. Linden erbjuder ett drogfritt boende till de som är i behov av lättare omvårdnad, stödboende och/eller ett mer självständigt boende.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199