Moderaterna kör över sin egen förvaltning - vägrar pröva ny Boultbeeaffär

På dagens möte med exploateringsnämnden avslog den borgerliga majoriteten Exploateringskontorets förslag om att låta Hyresnämnden pröva Boultbees förfrågan om att få förvärvstillstånd för sina dotterbolag i syfte att via dem sälja över 900 lägenheter i Ringens och Fältöverstens köpcentrum vidare och därigenom undandra sig skatt.

- För moderaterna är det uppenbarligen viktigare att hjälpa enskilda företag att via avancerad skatteplanering gör stora, och möjligen också lagstridiga, vinster på vad som i förlängningen är skattebetalarnas bekostnad, fortsätter Mirja Räihä Järvinen.

- Nyproduktionen av framförallt hyresrätter rasar, valfriheten minskar i snabb takt i och med reautförsäljningen av allmännyttan och den stockholmarnas bokostnader ökar på grund av regeringens ränte- och inflationsdrivande politik. Under tiden går moderaterna i Stockholm fastighetsjättars ärenden på bekostnad av skattebetalarna. Det är mycket allvarligt, avslutar Carin Jämtin oppositionsborgarråd (s).

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199

Fakta: Fastighetsbolaget Boultbee - som beslutat att sälja över 900 hyreslägenheter till bostadsrättföreningar vid köpcentrumen Fältöversten och Ringen - tänker sälja lägenheterna via nybildade dotterbolag för att därigenom undvika skatt. Lägenheterna värderas till uppemot 2 miljarder kronor och genom att sälja via nybildade dotterbolag försöker säljaren undvika skatter på cirka 380 miljoner kronor. Affären måste indirekt godkännas av exploateringsnämnden då de nybildade dotterbolagen till Boultbee måste få Stockholms stads godkännande i form av så kallade förvärvstillstånd.