Moderaterna måste redovisa alla kontakter med Voi

Svenska Dagbladet avslöjar nu att elsparkcykelföretaget Vois chefslobbyist har aktiva uppdrag för moderaterna i Stockholms stad. Utöver att arbeta som lobbyist för Voi så är hon vald till vice ordförande i nomineringskommittén. Nomineringskommittén fungerar som en valberedning för moderaterna i Stockholms stad och är den instans som föreslår vilka som ska representera moderaterna i kommunfullmäktige.

Socialdemokraterna i Stockholm kräver nu att moderaterna med full transparens redogör för alla kontakter chefslobbyisten har haft med Stockholms stad gällande elsparkcyklarna.

– Utifrån ser detta såklart besvärande ut. En lobbyist på det största bolaget som samtidigt har i uppdrag att bestämma vilka moderater som ska få hamna på valbar plats på listorna till kommunfullmäktige. Framöver kommer endast tre bolag få tillstånd att hyra ut elsparkcyklar, Voi har såklart starka intressen av att bli ett av dessa. Och den som ska försöka se till att det blir så har samtidigt makten att bestämma vilka moderater som ska få en chans att sitta i fullmäktige. Det är kletigt för att uttrycka det milt, det säger Jan Valeskog, oppositionsborgarråd (S) i en kommentar.

– För att skingra alla tvivel om att det föreligger någon form av jävssituation, att det kan vara så att några har känt en press att särbehandla Voi, så krävs det full transparens. Man har ju undrat varför moderaterna dragit fötterna efter sig när det gäller att införa regler för elsparkcyklarna, situationen har tillåtits bli ohållbar, och nu avslöjas detta. Moderaterna måste öppet redovisa alla kontakter man haft med Voi, möten, telefonsamtal såväl som mail. Vad har sagts i möten och samtal, vad har skrivits i mail? Vilka löften har getts? Det här ser riktigt illa ut, och bevisbördan ligger på moderaterna för visa att allt har gått korrekt till, avslutar Jan Valeskog.

Läs granskningen: https://www.svd.se/voi-chefs-dubbeluppdrag-kritiseras-jattekonstigt

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34