Moderaternas avgiftshöjningar slår hårt mot Stockholmsidrotten

Idrottsklubben Spårvägen HF får inte tillåtelse att sätta upp sina sponsorskyltar i hemmahallen, rapporterar DN idag. Samtidigt har den borgerliga majoriteten i idrottsnämnden (20 december 2011) beslutat att höja hallavgifterna för klubbarna.

– När majoriteten väljer att höja avgifterna är det helt orimligt att Regina Kevius inte säkerställer att klubbarna åtminstone har möjlighet att ta in den externa finansiering de behöver för att kunna bedriva sin verksamhet, menar Bjuggren.

När samma borgerliga majoritet förra året beslutade att sänka föreningsbidraget sa ansvarigt borgarråd Regina Kevius (M) att "föreningarna kan skaffa extern finansiering" och att det är ” lätt att luta sig tillbaka och bara ta emot kommunala bidrag". I år höjs hyreskostnaden för vuxna att hyra hallar, samtidigt som det alltså inte är möjligt att få in tillräckligt med extern finansiering eftersom lagen inte har rätt att sätta upp sponsorskyltar i stadens hallar.

– Jag tycker att det vore en stor förlust för Stockholm om Spårvägen HF eller något annat lag väljer att flytta sin verksamhet till någon av våra kranskommuner. Staden borde stötta sina lag, inte motarbeta dem, säger Bjuggren.

För mer information, kontakta: Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99