Modern storsatsning på Stockholm i rödgrön budgetmotion

Fler utbildnings- och praktikplatser, omfattande satsningar på välfärden och en grön omställning. Det är några av de satsningar som i dag presenterats i de rödgrönas gemensamma budgetmotion. De offensiva miljardsatsningarna ger tydliga möjligheter att vända den negativa jobbutvecklingen i huvudstaden.

- En grön omställning av Stockholm skapar fler jobb och företag. Samtidigt förbättrar vi villkoren för företag. För mindre företag minskar kostnaderna med ca 50 000 kr per år. Ett hållbart Stockholm tar ansvar för klimatfrågan. Vi satsar på förnybar energi, energieffektiviseringar och en historisk utbyggnad av kollektivtrafiken. Redan 2012 sätter vi spaden i marken för Spårväg Syd och andra helt avgörande kollektivtrafiksatsningar, säger Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (MP).

- De rödgrönas ökade resurser till kommunsektorn och insatser som minskar fattigdomen, som höjda underhållsstöd och bostadsbidrag, hjälper till att motverka segregationen som den borgerliga majoriteten har skapat de senaste fyra åren på såväl bostadsmarknaden som ekonomiskt och socialt. Men för att lösa bostadssituationen i Stockholm behövs det ett åtagande från regeringen i paritet med miljonprogramssatsningen på 60-talet. De stora investeringarna i bostäder och ett särskilt stöd till nyproduktion av hyresrätter som vi ser i den rödgröna budgeten är ett stort kliv i den riktningen. Detta kommer dessutom att skapa många nya jobb, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsborgarråd (V).

Den rödgröna gemensamma budgetmotion till riksdagen som presenterats i dag innebär för Stockholms stads del investeringar i kvaliteten i välfärden på sammanlagt 559 miljoner kronor under 2011 och 2012, motsvarande 699 anställda i kommunen. Dessutom tillförs Stockholms läns landsting 584 miljoner kronor under tidsperioden. Budgetmotionen innebär också en angelägen satsning på utbildningsplatser och jobb.

De borgerliga i Stockholms stad har de senaste åren genomfört omfattande nedskärningar av inte minst den kommunala vuxenutbildningen; antalet platser var under förra årets lågkonjunktur 45 procent färre än vid maktskiftet 2006. Den budget som de rödgröna lägger fram i dag innebär 3 431 nya utbildningsplatser och 700 fler praktik/lönebidragsplatser i Stockholms stad. I hela länet blir det sammanlagt 9 534 utbildnings-, lönebidrags- och praktikplatser.

Christian Scharf Pressekreterare hos Carin Jämtin 076-122 91 99

Adam Axelsson Pressekreterare hos Yvonne Ruwaida 076-122 96 57