Nedläggningen av servicehus oroar Stockholms äldre

I den borgerliga majoritetens nyligen presenterade budget för Stockholms stad föreslås att en ny så kallad trygghetsboendeform för äldre införs under 2010. Detta ska ske genom nedläggning och omvandling av stadens befintliga servicehus.

Oron har nu visat sig vara stor bland de berörda äldre, anhöriga och personal på flera av de utpekade servicehusen. Den borgerliga majoriteten har ännu inte kunnat förklara vad det nya trygghetsboendet innebär, vad det kommer att kosta den äldre eller vad som händer med boende och personal i servicehusen.

Vi Socialdemokrater är positiva till att trygghetsboende utvecklas som ett komplement till Stockholms övriga äldreboendeformer. Men vi är djupt kritiska till att den borgerliga majoriteten forcerar igenom omvandlingen och nedläggningen av befintliga servicehus utan att ha analyserat konsekvenserna av det hela, säger Leif Rönngren (S), vice ordförande i äldrenämnden.

I sitt remissvar till äldreboendedelegationens slutbetänkande i april 2009, där trygghetsboendeformen behandlas, angav äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (KD) att effekterna först noga skulle utvärderas och följas upp innan trygghetsboende infördes i Stockholm. Men någon sådan konsekvensanalys har inte hittills presenterats för äldrenämden eller någon annan instans i Stockholms stad. Detta trots att majoriteten av de stadsdelsförvaltningar som har tagit del av ärendet efterfrågar ett tydligare underlag om trygghetsboende.

Den borgerliga majoriteten lovade i valet 2006 bevara servicehusen − detta är ett uppenbart valsvek. Vi Socialdemokrater i Stockholm kräver nu att nedläggningen av servicehusen upphör och att man först noga analyserar hur det nya trygghetsboendet ska införas och komplettera befintliga servicehus, seniorboenden och vård- och omsorgsboenden, säger Leif Rönngren.

För mer information, kontakta:

Leif Rönngren (S) Vice ordförande i äldrenämnden 070-756 90 07

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308