Nedskärning ger risk för minskat idrottande och föreningsverksamhet för unga

Med anledning av gårdagens beslut i Idrottsnämnden om att skära ned stödet till föreningsverksamheten för barn och unga med 25 procent lämnar Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S) och vice ordförande i nämnden, följande kommentarer:

- De som kommer att drabbas är alla unga som på fritiden t ex spelar fotboll, basket eller är med i scouterna. Ungdomsidrotten är viktig för barn och ungas hälsa, men också av en massa andra orsaker. Andra typer av verksamhet fyller också den en viktig roll i barn och ungas fritid, inte minst socialt. Jag tycker att det är mycket märkligt att Sten Nordin inte ser det här som en prioriterad verksamhet för kommunen.

- Vi vet att det redan i dag är väldigt kostsamt att utöva många idrotter. Det finns också en stor skillnad i idrottande beroende på föräldrars inkomst. När kommunen nu skär ned bidragen kommer det naturligtvis innebära högre krav på att föräldrar betalar mer för sina barns idrottande. Detsamma gäller för annan fritidsverksamhet.

- När de borgerliga höjde avgifterna i Kulturskolan minskade antalet deltagare med 16 000. Hur många färre unga kommer att idrotta och kunna ägna sig åt annan föreningsverksamhet nu?

Christian Schaf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: