Nej till kollektiv bestraffning av lärare på enskilda skolor

Igår meddelade alliansen hur man kommer att använda det nya läraravtalet. Av de 309 grundskolorna och grundsärskolorna staden driver har 15 valts ut att för att tillåtas avvika från de 4,2 procent i löneökning som staden är bunden att ge lärarna. Sju skolor tvingas ge 0,5 procent mindre, medan lärarna på åtta skolor får 0,5 procent mer. Socialdemokraterna är kritiska på flera punkter till hur alliansen behandlar lärarna.

- Härom veckan meddelade Sten Nordin (M) att de nu skulle ”satsa på lärarna”. Nu har alliansen genom utbildningsförvaltningen gett skriftligt besked till lärarfacken att man inte kommer att ge en krona mer på totalen än det man tvingas till genom det nationella avtalet. Alliansen talar med kluven tunga. säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (S).

- Enligt det nya avtalet mellan SKL och lärarfacken ska ”lönen vara individuell och differentierad och avspegla uppnådda mål och resultat”. Givetvis ska varje enskild lärare bedömas för sig oavsett vilken skola man arbetar på. Rektorerna i Stockholm måste ”myndighetsförklaras” och få ta normalt chefsansvar, säger Jan Valeskog, vice ordförande i utbildningsnämnden (S).

Fyra av de senaste fem åren har alliansen givit sämre löneökningar till lärarna än genomsnittet för de anställda i staden. Socialdemokraterna har nu krävt att få ta del av de kriterier som ligger till grund för vilka skolor som får sätta vilka löner.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: