Nelson Mandela-priset 2015 till Kvinnocenter Tensta Hjulsta

Stockholms stads årliga Nelson Mandela-pris delades ut första gången 1998. Priset belönar och uppmärksammar goda exempel i arbetet för en mer integrerad stad. Syftet med priset är att premiera och uppmärksamma eldsjälar som på ett förtjänstfullt sätt genom sitt engagemang och sitt arbete gjort särskilt goda insatser för ökad jämlikhet och integration Priset delas ut varje år på nationaldagen 6 juni i Stockholms stadshus och prissumman uppgår till 50 000 kr.

Stockholm stad delar i år ut Nelson Mandela-priset till föreningen Kvinnocenter Tensta Hjulsta.

– Arbetsmarknadsnämnden har fått in ett stort antal nomineringar och det är väldigt glädjande att se Stockholmarnas engagemang för en sammanhållen stad. Föreningen Kvinnocenter Tensta Hjulsta får priset för sitt mångåriga engagemang och arbete med att stärka utlandsfödda kvinnors position i det svenska samhället, säger arbetsmarknadsborgarrådet Emilia Bjuggren (S)

Föreningen Kvinnocenter Tensta Hjulsta är sedan 1998 verksamma i Tensta.  På ideell basis bedriver centret bland annat språk- och sykurser, tillhandahåller samhällsinformation och hjälper till med tolkar och myndighetskontakter. Genom sin verksamhet gör de stora insatser för att kvinnor som många gånger levt skilda från samhället ska kunna närma sig ett mer aktivt samhällsdeltagande.

Idag är Kvinnocentret en viktig träffpunkt i Tensta. Det är ett kunskapscentrum som erbjuder gemenskap och stöd för kvinnorna i området.  Med ett starkt lokalt engagemang har föreningen över åren arbetat långsiktigt med kvinnor från ett stort antal länder och stöttat deras väg in i det svenska samhället.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: