Nio länsrättsdomar går emot Skarpnäcks hårda biståndsbedömning!

Vid senaste mötet i sociala delegationen i Skarpnäck fanns nio ärenden som gällde överklaganden till domstol från gamla som nekats plats i särskilt boende och personer som inte fått försörjningsstöd. Domstolen har gett de överklagande rätt. Tidigare har det varit ca 1-3 överklaganden per månad som gått emot Skarpnäcks stadsdelsförvaltning.

Skarpnäcks stadsdel har sedan den borgerliga majoriteten tillträtt haft mångmiljonunderskott. Resurserna har minskat kraftigt i förhållande till de behov som finns. För att minska underskottet har biståndsbedömningarna inom äldreomsorg och socialtjänst blivit hårdare. Så hårda att enskilda måste överklaga beslut till domstol för att få sin rätt enligt socialtjänstlagen.

- Det är anmärkningsvärt höga siffror. De visar att biståndsbedömningen hårdnat och att den knaprar på rättssäkerheten. Vi har lagar och riktlinjer att följa. Gamla ska inte behöva överklaga för att få insats efter behov, säger Monika Lindh, gruppledare (s).

- Vi befarar att det som nu kommit fram är toppen på ett isberg. De gamla som överklagat och nu fått rätt har haft anhöriga som hjälpt till. Vad händer med gamla som inte har det stödet och nekas plats? De måste kunna lita till att lag och riktlinjer följs. Det är allvarligt med så här stora brister, säger Maria Hannäs, vice ordförande (v).

- Idag är gamla som nekas plats i äldreboende och människor som nekas ekonomiskt bistånd utelämnade till den moderatstyrda majoritetens nedskärningar. Uppenbarligen har man gått alldeles för långt och det är tydligt i och med länsrättsdomarna, säger Birgitta Hansen, gruppledare (mp).

Mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199