”Nog med nedskärningar inom Kulturskolan”

Oppositionsborgarrådet i Stockholm Roger Mogert (S) riktar skarp kritik mot att de borgerliga nu fattar beslut om att säga upp 17 anställda i Kulturskolan. Totalt har nu 45 tjänster försvunnit och Socialdemokraterna fruktar kvalitetsförsämringar i verksamheten.

- De återkommande nedskärningarna inom Kulturskolan måste få ett stopp, säger Roger Mogert. Med detta nya besked har det nu försvunnit totalt ungefär 45 tjänster i Kulturskolan under den borgerliga mandatperioden. Europas största kulturskola håller på att åderlåtas.

Värst drabbad ser verksamheten inom bild och form ut att bli. Efter neddragningen återstår endast ett fåtal pedagoger som ska täcka hela Stockholm.

Till följd av besparingskravet tvingas även Kulturskolan i Tensta att flytta ur sina lokaler i Blå Huset. Lokalerna byggdes om 2001 till en kostnad om 13 miljoner kronor för att särskilt passa verksamheten.

- Detta är att slå på våra barn och unga i Tensta en andra gång, säger Roger Mogert. Först chockhöjde den borgerliga majoriteten terminsavgiften vilket ledde till att många tvingades ta sina barn ur Kulturskolan. Och nu stänger man lokalerna för att det har blivit för få deltagare. Denna borgerliga logik är för mig vedervärdig.
2007 höjdes avgifterna i Kulturskolan i Stockholm kraftigt, i vissa verksamheter med det dubbla. Detta ledde till att många barn och unga lämnade verksamheten. Idag finns totalt över 14 000 färre deltagare i Kulturskolan jämfört med 2006.

Enligt en undersökning från Lärarförbundet, som presenterades i veckan, faller Kulturskolan i Stockholm 132 platser i en jämförelse mellan landets musik- och kulturskolor. Stockholm hamnar på plats 224 bland de av landets 278 kommuner som erbjuder verksamheten. Medelavgiften i Kulturskolan i Stockholm 2010 är enligt Lärarförbundet 775 kronor per deltagare och termin, en ökning med 275 kronor sedan förra året. Samtliga kommuner som ligger på topp 50-placeringar i Lärarförbundets mätning erbjuder en avgift under 500 kronor.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: