Nu startar arbetet med att rusta upp och bygga ut Åkeshovs sim- och idrottshall

Idag tog Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd i Stockholms stad det första grävtaget för upprustningen och utvecklingen av Åkeshovs sim- och idrottshall. Åkeshovs sim- och idrottshall är sliten och i stort behov av upprustning. Förutom en omfattande renovering av hela anläggningen byggs en ny 25- metersbassäng, en ny undervisningsbassäng och en ny barnbassäng. Tillgänglighetsanpassningar sker i hela anläggningen och stora delar av de tekniska installationerna byts ut, vilket bland annat bidrar till en minskad energiförbrukning och ett bättre inomhusklimat.

– Vi är väldigt nöjda med de lösningar vi har tagit fram. Genom de åtgärder vi nu genomför kommer vi att kunna erbjuda stockholmarna en mer attraktiv och funktionell anläggning. Det här är en viktig satsning för att möta efterfrågan hos föreningsliv och allmänhet, säger Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Åkeshovs sim- och idrottshall är en av flera anläggningar som staden ska rusta upp och utveckla de närmsta åren. Nälstabadet, nära Vällingby, får ett tillfälligt tak och fungerar då som ersättningslokal för simföreningar och simskolor under renoveringstiden. Även allmänheten kommer att kunna bada på Nälstabadet under sommarmånaderna. Nälstabadet öppnar preliminärt direkt efter Midsommar, den 22 juni.

Presskontakt:

Tomas Gustavsson, 076-122 91 99