Ny skattesats i Stockholm

Idag enades majoriteten i Stockholm stadshus om vilken skattesats som behövs för att möta de utmaningar som finns i stadens verksamheter. Behovet av att höja ambitionsnivån innebär att skattesatsen justeras upp med 35 öre. Beslutet tas formellt på kommunstyrelsens möte idag.

Vi gick till val på att göra nödvändiga investeringar i välfärden och det gör vi nu. Vi ser när vi går igenom stadens verksamheter att behoven är större än vad alliansen lät påskina på flera områden. Det gäller särskilt skolan. Vi behöver anställa fler lärare och få upp skolresultaten. Det handlar om att väga ihop det ekonomiska läget med de välfärdsambitioner vi har. Det är mitt ansvar att se till att staden har en stabil ekonomi samtidigt som vi ska ha en välfärd vi kan vara stolta över. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (s), i en kommentar.

Vi behöver vända den negativa utvecklingen som vi har sett i Stockholm under de senaste åtta åren. Vi ser att socialtjänsten går på knäna, att Stockholms stad ligger efter i att möta de växande klimatutmaningarna och att vi behöver göra kraftfulla investeringar i cykelinfrastrukturen i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm stad.

En trygg välfärd måste alltid gå före skattesänkningar. Det var den politik Stockholmarna röstade för och då har vi ett ansvar att ge dem den. Det innebär fler händer i omsorgen, bättre arbetsvillkor för personalen och ett Stockholm som håller ihop. Stockholm behöver också stora satsningar för att komma till rätta med bostadsbristen och de satsningar vi gör nu kommer att betala sig många gånger om framöver, säger Ann-Margarethe Livh, Bostads- och demokratiborgarråd (v).

Ett samhälle fritt från våld är en förutsättning för jämställdheten. Vi tror att det kan uppnås genom medvetna satsningar på det våldsförebyggande arbetet. Nu stärker vi stadens ekonomi och kan äntligen satsa på det arbetet mot våld och stödet till våldsutsatta kvinnor och barn. Det är satsningar som kommer att stärka både individer och samhället, säger Sissela Nordling Blanco (Fi), ordförande Rådet för mänskliga rättigheter.

Presskontakter:

Socialdemokraterna: Tomas Gustavsson, 076-122 91 99, Ömer Oguz, 076-122 92 34

Miljöpartiet: Hakim Belarbi, 076-122 96 57, Cecilia Engström, 076-122 96 22

Vänsterpartiet: Siri Jonsson Montin, 076-122 91 02, Petter Nilsson, 076-122 95 19

Feministiskt initiativ: Malin Ericson, 0736-52 18 36