Ny stadsdel med 2000 bostäder planeras i Kista

En ny stadsdel med drygt 2000 bostäder planeras i Kista. Det är Skanska och Areim som i samarbete med IBM och Stockholms stad utvecklar området i norra Kista. Den nya stadsdelen har arbetsnamnet Kistadal och Stockholms stad fattar inom kort beslut om markanvisning för området. Den nya stadsdelen kommer att få en blandad bebyggelse med hyresrätter, bostadsrätter och ca 350 nya studentlägenheter. Kistadal blir en viktig del i att förverkliga stadens vision för ett växande Kista och bidrar till att knyta ihop de olika stadsdelarna i området.

- Nu tar vi nästa steg för att ytterligare stärka Kistas attraktionskraft, det här projektet är ett av de mer strategiskt viktiga i det fortsatta utvecklingsarbetet. Framgångsfaktorn för Kistas positiva utveckling är ett nära samarbete mellan politik, näringsliv och akademi. Kista är idag ledande internationellt inom teknologi och ett tillväxtnav för hela landet, den positionen ska vi behålla. En del av detta är att bygga mer bostäder och utveckla Kista som en attraktiv, hållbar stadsdel. Detta säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i en kommentar.

- Det här är ett mycket spännande projekt där vi kommer att kunna befästa vår roll som en ledande samhällsutvecklare. Vi kommer att bygga koncepthus i stadsdelen med den senaste gröna tekniken och hög hållbarhets- och kvalitetsstandard. Mångfald i boendeformer skapar en bra grund för social hållbarhet. Vi vill hitta former för att involvera och engagera boende i området, till exempel genom sysselsättning under byggtiden, säger Ola Jansson, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

- Det här är en intressant möjlighet för oss att vara med och utveckla en ny stadsdel, med goda förutsättningar för att skapa en långsiktig och levande stadsmiljö. Ett bra boende kommer att kunna erbjudas, oavsett om du är student eller vill äga din egen bostad, säger Therese Rattik, VD på Areim.

- Som ett av de första företagen som etablerade sig här är vi stolta över att kunna vara med i den fortsatta utvecklingen av Kista. Det är också fint att se hur den unika kontorsbyggnaden får spela en fortsatt viktig roll i det framtida området, säger Johan Rittner, VD IBM Svenska AB.

Fakta Kistadal:

• Området utvecklas av Skanska och Areim i samarbete med IBM och Stockholms stad
  • Drygt 2000 nya bostäder
  • Blandad bebyggelse med hyresrätter, bostadsrätter och ca 350 studentlägenheter
  • I och med att IBM flyttar sitt huvudkontor till annan plats i Kista byggs kontoret om till studentlägenheter och förskola
  • Byggstart planeras till någon gång årsskiftet 2016-2017
  • Total byggtid beräknas till cirka åtta år

Presskontakt Karin Wanngård: Tomas Gustavsson, pressekreterare, 076-122 91 99

Presskontakt Skanska: Ola Jansson, affärsutvecklare, 010-448 12 30