Ny version: Handlingsplan för litteraturen i Stockholm

Roger Mogert, oppositionsborgarråd (S) och vice ordförande i kulturnämnden, presenterade vid en pressfrukost i dag en handlingsplan för litteraturen i Stockholm. Vid mötet var författarna Anna-Karin Palm, David Ericsson, Agneta Klingspor och Sven-Olov Karlsson inbjudna för att ha synpunkter på förslagen.

- Litteraturen är ett sammanhållande kitt och en viktig ingrediens för att motverka den känsla av rotlöshet som ibland kan uppstå i en storstad som Stockholm. För att stimulera läsningen om Stockholm och författarna som verkar här föreslår vi bland annat att det tas fram en Stockholmskanon med litteratur om Stockholm. Vi föreslår också att det inrättas en ny fond, vid sidan av Sveriges författarfond, för att ekonomiskt stärka författare som skriver om och i Stockholm.

- Våra nuvarande bidrags- och skattesystem är inte utformade för kulturarbetare och författare och det finns flera internationella exempel att inspireras av. Det krävs insatser både nationellt och kommunalt för att svenska författare ska ges möjligheter att leva på sitt författarskap, säger Roger Mogert.

Nedan presenteras handlingsplanen i korthet.

Litteraturen och samhället

Unga berättar – en metod för att uppmuntra eget skrivande och storytelling Unga berättar är en arbetsmetod som används i kulturskolan inom exempelvis filmskapandet. Det handlar om att skapa pedagogiska verktyg för att uppmuntra ett eget skrivande och storytelling. Arbetsmetoden bör spridas till skolan och särskilt till svenskundervisningen.

Investera i skolbibliotek och förskolebibliotek Vi anser att samtliga förskolor i Stockholms stad, såväl kommunala som privata, ska tillhandahålla ett mindre bibliotek med högkvalitativ barnlitteratur. Barnböckerna på förskolorna ska även kunna tillhandahållas för hemlåning. För grundskolan kräver vi att samtliga skolor ska ha ett skolbibliotek.

En bok i julklapp Vi föreslår att staden som en julklapp ger samtliga elever en gratis bok. Eleverna ska få välja bland en handfull barn- och ungdomsböcker per årskurs. Till detta ska skolorna uppmuntras att bjuda in just dessa barn- och ungdomsförfattare till besök och föreläsningar på skolorna.

Läs för mig, pappa! Läs för mig, pappa är ett projekt inom fackföreningsrörelsen som bör kunna spridas vidare. Syftet med projektet är att få män att läsa mer böcker för sina barn. Vårt förslag är att ge ett ekonomiskt stöd även till andra föreningar än fackföreningar, exempelvis idrottsföreningar, kulturföreningar och olika former av invandrarföreningar, som vill jobba med detta projekt.

Fler författarbesök i Stockholm Vårt förslag går ut på att alla skolor ska anordna författarbesök minst en gång per läsår under hela grundskoletiden. Biblioteken ska ges i uppdrag att utöka sina författarbesök samtidigt som biblioteken måste tilldelas tillräckliga resurser. Möjligheterna till författarbesök på arbetsplatser bör uppmuntras, särskilt på kommunens egna arbetsplatser.

Stockholm i litteraturen

Stockholms kanon Kulturförvaltningen och utbildningsförvaltningen bör ta fram en kanon över litteratur som skildrar Stockholm som plats att bo och leva i, både i nutid och historiskt. Litteraturlista bör kunna användas som inspiration såväl i skolans litteraturhistoria som inom fler andra skolämnen. Målet bör vara att stimulera till läsning för nya och gamla stockholmare samtidigt som kunskapen om stadens och livet i den sprids.

Stöd skrivandet om och i Stockholm Vi vill att Stockholm stad ska skapa en kompletterande fond, vid sidan av Sveriges författarfond, som ska bidra till att stärka författarskap om och i Stockholm. Stödet bör kunna riktas till såväl kommersiellt som icke-kommersiellt författarskap som i någon form skildrar staden och livet i den eller författare som verkar i staden.

Författarnas villkor

Fristad för förföljda författare Stockholms stad bidrar idag genom att tillhandahålla en skyddad lägenhet till en förföljd författare årligen. Vi anser att Stockholm bör kunna ta ett större ansvar och hjälpa ytterligare några hotade författare.

Skrivplatser för författare Konstnärer inom olika genre har genom kulturförvaltningen möjlighet att få del av stadens ateljéstöd.
I exempelvis Berlin och Rom finns tillfälliga skrivplatser/ bostäder att ansöka om för författare. Liknades lösningar bör kunna finnas i Stockholm. Vi föreslår att ett motsvarande stöd till författare i Stockholm inrättas.

Författarnas ekonomiska situation Det är viktigt att se över och utveckla såväl de statliga som det kommunala stödet och skatterna för författare. En förutsättning för en fortsatt hög kvalitet och stor mångfald inom den svenska litteraturen är att svenska författare kan försörja sig på sitt arbete. Vi menar att regeringen måste ta ett samlat grepp om dessa frågor och vidare utreda kostnader och möjligheter att förbättra svenska författares möjlighet till försörjning.

För mer information, kontakta:

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308