Nya bostadssiffror presenterade: Endast 410 bostäder godkända trots mål om 10 000 innan årets slut

Nya siffror från Stadsbyggnadskontoret skapar oro för att en kraftigt försämrad byggtakt är att vänta. Den borgerliga majoritetens mål för 2019 är 10 000 godkända bostäder. Trots att halva året har gått så har endast 410 bostäder i planer godkänts. Totalt har man på sex månader uppnått enbart 4,1 procent av hela årsmålet. Motsvarande antal bostäder i antagande eller godkända detaljplaner under samma tidpunkt år 2018 var mer än 4000 stycken, över tio gånger högre än årets nivå.

– Jag kan inte ens minnas senast vi såg så här få nya projekt. Anledningen är såklart att varje parti i det blågröna styret har vetorätt för varje enskilt nytt projekt. Då blir det såhär. Den låga takten riskerar att ytterligare förvärra Stockholms bostadssituation, det säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd och vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Vi har uppenbarligen ett mycket svagt ledarskap som konsekvent väljer att stoppa eller skjuta upp väldigt många bostäder. Hittills har man pausat runt 5 000 bostäder på grund av att man inte kan komma överens. Och för varje dag växer bostadskön. Tidigare jobbade även Stockholm strukturerat med att fysiskt bygga ihop utsatta områden med mer välbeställda områden för att minska segregation, ett arbete som även det skjuts på framtiden, säger Jan Valeskog.

– Nu har vi en situation där det återstår sex stycken beslutsmöten för nya bostäder innan året är slut. Majoriteten måste alltså anta eller godkänna detaljplaner för minst 9590 bostäder för att inte missa målen. Det kommer i praktiken bli omöjligt att klara stadens uppsatta mål, säger Jan Valeskog.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99

Taggar: