Nya bostadssiffror presenterade: Markanvisningar till stadens bostadsbolag har halverats

Siffror från exploateringskontoret visar att stadens bostadsbolag under denna mandatperiod har ansökt om markanvisningar för 16 000 bostäder. Allmännyttan har hittills endast beviljats cirka 2 000. Det är mer än en halvering i jämförelse med denna period förra mandatperioden. Processen mellan markanvisning och färdigt hus är ofta mellan 5-10 år.

- Att förvägra markanvisningar till allmännyttan är i praktiken ett byggstopp. Det här är uppenbart en ideologisk strid från Moderaterna mot allmännyttan. Inte nog med att de ombildar tusentals hyresrätter, de svälter även ut bostadsbolag som Svenska Bostäder och Familjebostäder. Det säger oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S) i en kommentar.

- Moderaterna rycker undan mattan för de kommunala bostadsbolagen och konsekvenserna kommer vara ödesdigra om några år. Denna störtdykning av bostäder till allmännyttan bidrar till att stadens förmåga till bostadsförsörjning krymper. Vad händer när marknaden inte längre kan leverera? Att utarma stadens egna bostadsbolag på detta sätt är inte bara bostadsfientligt utan även ekonomiskt korkat, avslutar Emilia Bjuggren.

Presskontakt: Yasmin Hussein 076-122 92 33