Nytt förslag: Allmännyttan bör underlätta villabyggen!

Allmännyttans bör tillsammans med berörda kommunala nämnder få ansvar för att aktivt inventera och iordningsställa mark som är lämplig för produktion av egnahem i anslutning till sina bostadsbestånd.

- Vi socialdemokrater vill arbeta för ett Stockholm som rymmer en variation i upplåtelseformer, boendeformer och prislägen. För att detta ska vara möjligt måste en hög nivå på nybyggnationen upprätthållas inom alla typer av upplåtelseformer, säger Carin Jämtin, oppositionsborarråd (s).

- Egnahem är en boendeform som många stockholmare efterfrågar och som vi skulle vilja se ett ökat byggande av. Men under år 2007 påbörjas endast cirka 100 småhus i hela Stockholms stad.

- Byggnation av egnahem rymmer naturligtvis sina begränsningar i en storstad som Stockholm med en redan relativt hög exploatering. Men vi menar att det bör vara möjligt om viljan finns att öka takten i nybyggnationen av egnahem.

- Här tror vi att allmännyttan har en viktig roll att spela. I anslutning till de områden där allmännyttan i större utsträckning fortfarande finns är det möjlighet att genomföra en viss kompletteringsbyggnation. Allmännyttans roll är inte att själv bygga egnahem men den bör få ansvar för att aktivt inventera och iordningsställa mark som är lämplig för produktion av egnahem för att därigenom öka byggandet.

- Vi vill att de allmännyttiga bolagen får i uppdrag att tillsammans med berörda kommunala nämnder vara behjälpliga i arbetet med att öka byggnationen av egnahem i anslutning till sina bostadsbestånd och presenterar idag förslag om detta i Svenska Bostäders, Stockholmshems och Familjebostäders styrelser, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199