Nytt idrottscentrum i Bällsta utreds

Den 28 mars fattar idrottsnämnden beslut att utreda ett nytt idrottscentrum i Bällsta. Utredningen omfattar en ny friidrottshall, ishall och en dubbel idrottshall tillsammans med en konstgräsplan och en friidrottsplan. Utredningen tas fram för att möta framtidens behov av idrottsanläggningar.

- Vi vill gå före och möta framtidens behov för Stockholms idrottsrörelse. Stockholm växer, och därför måste vi redan nu börja titta på hur vi i framtiden kan utforma de bästa lösningarna för Stockholms barn- och unga, säger Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Målet är att utveckla Bällsta IP till en komplett idrotts­anläggning som kan nyttjas av allmänhet, skola, fritidsverk­samhet och föreningar. Bällsta IP ska utredas för att kunna utgöra ett idrottscentrum för västra delen av Stockholm på motsvarande sätt som Sätra IP utgör det för södra delen av staden.

Inriktningen för utredningen föreslås inrymma en friidrottshall, multisporthall med dubbelidrottshall, multisportfunktioner, omklädning, personalrum, föreningslokaler och teknikutrymmen. En 11-spels konstgräsfotbollsplan och en friidrottsplan kommer utredas tillsammans med ishall för ishockey- och konståkningsverksamhet

- Redan under denna mandatperiod har vi färdigställt fyra hallar och beslutat om att börja bygga ytterligare fem. En friidrottshall är mycket efterfrågat av friidrottsrörelsen. Därför är det välkommet att börja utreda bland annat en sådan nu, fortsätter Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd för Stockholms stad.

Anläggningarna beräknas byggas i etapper, och preliminärt stå klart till 2027.

Ekonomin för projektet presenteras efter utredningen inför inriktningsbeslut i nämnden.

Presskontakt Gabriel Dahlander: 076-122 91 86

Taggar: