Nytt krav: Låt hyresgästerna behålla sin köplats när allmännyttan privatiseras!

Den moderatledda majoriteten i Stockholms Stad genomför just nu en omfattande försäljning av allmännyttiga hyreshus till privata fastighetsvärdar. 5 200 hyresrätter berörs. I och med försäljningarna går hyresgästerna miste om sina köplatser i allmännyttans internköer.

- Redan idag är bostadssituationen i Stockholm präglad av alltför lite flexibilitet och en allt mindre valfrihet. Vi behöver få ökad rörlighet så företag snabbt kan rekrytera nyckelkompetens, unga stockholmare kan få små, billiga, lägenheter, barnfamiljer kan byta upp sig till något större och att det finns en möjlighet att också gå ner i boyta när ungarna har flyttat hemifrån eller när man blir äldre. Livet kan förändras och det påverkar ens boende. Det verkar inte de borgerliga förstått, säger Teres Lindberg, vice ordförande (s) i Svenska Bostäder.

- Hyresgästerna i de bostäder som nu ska säljas har valt att bo allmännyttan. Nu går de miste om sin värdefulla, över lång tid upparbetade, köplats. Det är inte rimligt att straffa människor för att de inte delar moderaternas fixering vid att privatisera Stockholms allmännytta. Var händer med hyresgästernas valfrihet när deras hem säljs? säger Tomas Rudin, nybliven vice ordförande (s) i Familjebostäder.

- Vi kommer presentera förslag i Svenska Bostäders och Familjebostäders styrelser där vi kräver att hyresgästerna får möjlighet att behålla sin internkötid och också erbjuds att få flytta till en annan lägenhet inom allmännyttan, avslutar Teres Lindberg och Tomas Rudin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199