Oppositionsborgarrådet Carin Jämtins (S) inledningsanförande i budgetdebatten 091112

Herr ordförande, fullmäktige, åhörare

Stockholm är mötet och samarbetet mellan stockholmarna. Alla - också vi här inne - med olika bakgrund, olika förmågor och olika drömmar skapar Stockholm som modern storstad. Stockholm är den stad där alla människors frihet faktiskt är möjlig. Jag, som socialdemokrat, vill arbeta för ett Stockholm där människor kan leva som fria och jämlika individer i ett samspel präglat av solidaritet. Det handlar om mina värderingar. Det handlar om alla människors lika värde.

Och jag är övertygad om att det är tillsammans vi bäst bygger vidare på våra styrkor – och antar framtidens utmaningar. Denna budget, precis som varje budget, är det första steget på resan in i framtiden. En framtid stockholmare bygger tillsammans delvis genom de förutsättningar politiken sätter.

För att utveckla och hålla samman Stockholm krävs aktiv politik – det krävs politiker som vågar använda politikens verktyg men också se politikens begränsningar. Detta för att göra vårt jobb för en fungerande vardag, för att öppna dörrar och skapa nya möjligheter. Detta för att alla vi Stockholmare ska kunna ta steget in i den framtid som alltid är väldigt oviss.

* * * * *

Fullmäktige,

Barnen och de unga är Stockholms framtid. Stockholm ska vara världens bästa stad att växa upp i.

Vår största satsning gör vi därför på stadens utbildningsverksamhet, från förskola till komvux. Vi satsar över en halv miljard mer än borgerligheten på att höja kunskapsresultaten.

Vårt mål är att Stockholm ska bli Sveriges kunskapshuvudstad. Vi gör därför riktade kvalitetshöjningar i matematik och vill erbjuda pedagogisk läxhjälp. Målet är att halvera andelen elever som får IG i betyg och de som lämnar gymnasieskolan utan högskolebehörighet. Vi gör också en satsning för att öka stadens attraktionskraft som universtitets- och högskoleort.

Och, fullmäktige, barngrupperna i förskolorna ska minska.

Vi socialdemokrater vill rusta och utveckla stadens parklekar och stärka fritidsverksamheten.

Kort sagt barn och unga ska erbjudas den bästa uppväxtmiljön.

Vi tänker avskaffa långtidsarbetslösheten bland unga genom satsning på individuellt stöd, utbildning och praktik. Vi vill inrätta ett särskilt gymnasieprogram med fokus på de kreativa näringarna och entrepenörskap. Vi satsar på näringslivsarbetet och på att förenkla företagens kontakter med våra förvaltningar. Idag går stockholmare från jobb till bidrag. Dessa åtgärder är några av många fler för fler jobb i vår stad.

Stockholm ska också vara bästa kommunen i landet när det gäller kvaliteten i omsorgen om våra äldre. Sammanlagt satsar vi 110 miljoner för att förbättra kvaliteten inom äldreomsorgen. Men vi satsar också på en möjlighet till rik fritid för de äldre.

Medarbetarna är stadens viktigaste resurs. Vårt mål är att Stockholm ska bli Sveriges bästa kommunala arbetsgivare. Vi tillför 10 miljoner för att erbjuda rätt till heltid och avsätter 24 miljoner kronor till en låglöne- och jämställdhetssatsning för medarbetarna med lägst löner.

Stockholmare, Fullmäktige

Stockholm ska bli världens mest miljövänliga huvudstad. Vi är stolta över att vara Europas första Miljöhuvudstad. Men vi ser också att det kräver ordentliga satsningar i stadens egen verksamhet, men också i att staden är pådrivare för en mer hållbar utveckling generellt.

Stockholm behöver bygga 15 000 nya bostäder under nästa mandatperiod. Och under nästa år åtminstone 4 000 nya bostäder. Vi vill använda intäkterna från den borgerliga utförsäljningen av allmännyttan till att bygga nya hyresrätter.

* * * * *

Fullmäktige, åhörare

Så ser inriktningen på vårt alternativ ut. På område efter område har vi högre ambitioner än majoriteten.

Det är klart att den ekonomiska situationen sätter sina begränsningar. Den finanskris och lågkonjunktur som drar över världen påverkar givetvis Stockholm. Men än större påverkan har de politiska beslut som den borgerliga majoriteten valt att fatta. För Stockholm står idag sämre rustat för framtiden än när moderaterna tog över.

Borgerligheten har slumpat bort stockholmarnas gemensamma egendom genom utförsäljning av centrum, mark och genom avknoppningar. Och man har genomfört ansvarslösa skattesänkningar trots stora kvalitetsbrister i välfärden.

För, Redan innan konjunkturnedgången växte barngrupperna i förskolan. Redan innan såg vi brister i äldreomsorgen. Redan innan kunde vi se hur vår vackra stad blivit både bullrigare och smutsigare. Redan innan kunde vi se hur bostadsbyggandet minskade. Redan innan kunde vi se hur kunskapsresultaten i skolan sjönk.

Vi socialdemokrater har hela tiden valt en annan väg. För oss är höjda resultat i skolan, mindre barngrupper i förskolan och fler anställda i äldreomsorgen viktigare än skattesänkningar. Vi väljer en politik som stärker Stockholm inför framtiden. Det är två tydliga alternativ som står mot varandra.

Avslutningsvis

Stockholm är fantastiskt. Här bryter det nya fram, hit flyttar människor från hela vårt land och från stora delar av världen för att arbeta, studera och förverkliga sina drömmar. Stockholm är, och ska fortsätta att vara hela Sveriges motor.

Vi har en annan färdriktning för Stockholm. Vi tar ansvar både för stadens ekonomi och kvaliteten i välfärden. Tillsammans med våra vänner i det rödgröna laget har vi en politik som ger alla chansen att förverkliga sina drömmar. Stockholmarnas frihet är vårt yttersta mål.

Fullmäktige, Åhörare,

Stockholm kan bättre.

Bifall till den socialdemokratiska reservationen

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308