”Politiskt misslyckande att Stockholm blir utan hyrcyklar i sommar”

Stockholm blir för andra sommaren i rad utan hyrcyklar. Det stod nyligen klart efter att den politiska majoriteten misslyckats med att upphandla hyrcyklar. Socialdemokraterna i Stockholms stadshus kräver nu att upphandlingen görs om men utan de orealistiska krav som präglat tidigare upphandlingar. Bland annat har det funnits krav på att cyklarna ska vara reklamfinansierade. Socialdemokraterna föreslår att kravet slopas och att Stockholm likt andra städer genomför en enkel upphandling av hyrcyklar. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen.

- Det är skamligt att Stockholm som håller en hög profil inom miljöfrågor nu i flera år stått utan hyrcyklar. I synnerhet den här sommaren när vi ska undvika trängsel hade cyklarna varit ett välkommet komplement till kollektivtrafiken. Det säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholm.

- Staden har krånglat till det för sig med komplicerade upphandlingar och delvis orealistiska krav. Det har skapat en situation där konkurrerande företag överklagat varandras anbud så att vi till slut står utan någon som kan leverera något som i själva verket är ganska enkelt, nämligen cyklar. Vi lämnar nu ett förslag med syfte att lösa situationen. Nu måste den borgerliga majoriteten ta sitt ansvar. Det får inte bli en tredje sommar utan hyrcyklar.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99