Pressinbjudan: Stockholms stad och EU-parlamentariker besöker Stockholms YFI-verksamheter

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd Emilia Bjuggren besöker tisdag 8 november YFI, yrkesutbildning med integrerad språkutbildning, tillsammans med en delegation från Soc&Dem i EU-parlamentet. I delegationen från EU-parlamentet ingår bland annat Marita Ulvskog, europaparlamentariker, och Gianni Pittella, gruppordförande Soc&Dem.

Hos YFI träffar Emilia Bjuggren och delegationen från EU-parlamentet elever i verksamheten och pratar om verksamhetens arbete.

­­­För oss är utbildning, inte minst inom bristyrken, ryggraden i arbetsmarknadspolitiken. Vi vill korta vägen till jobb och genom att satsa på kombinationslösningar på det här sättet öppnar vi upp vägar till jobb för utrikesfödda personer med kort utbildningsbakgrund. Stockholms arbetsmarknad är kunskapsintensivt och ställer höga krav på utbildningsnivå hos de arbetssökande. YFI är en del av stadens stora satsning på vuxenutbildningen, och vi ser att det ger positiva resultat, det är glädjande, säger Emilia Bjuggren (S), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Media är välkomna att närvara. För deltagande, kontakta pressekreterare Mimmi Toreheim, telefon: 076-122 92 04

Deltagare besöket

• Emilia Bjuggren, arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.
  • Gianni Pittella, gruppordförande Soc&Dem
  • Marita Ulvskog, europaparlamentariker
  • Annalisa Gliubizzi, vice kabinettschef
  • Jan Bernas, talesperson
  • Nicolas Macias, politiskt sakkunnig
  • Eva-Lena Kapanen, kanslichef

Tid och plats

YFI, Blekingegatan 55

8 november kl. 13.30.14.30

Fakta YFI

Webb: http://yfi.stockholm.se/

YFI, yrkesutbildning med integrerad språkutbildning är ett samverkansprojekt mellan vuxenutbildningen, sfi och yrkesgymnasier i Stockholms stad. Samverkan sker också med en rad branschföretag inom byggbranschen, restaurangbranschen och inom äldreomsorgen.

Presskontakt: Mimmi Toreheim, 076-122 94 02

Taggar: