Problem med finansieringen? Då sänker staden priset!

Reautförsäljningen av Stockholms allmännytta fortsätter. Under dagens styrelsesammanträde i Svenska Bostäder erbjöds sammanlagt 29 fastigheter med totalt 1406 lägenheter och 144 radhus till försäljning. Samtidigt sänktes priset på tre tidigare värderade fastigheter.

- Genom det här beslutet etableras en princip som innebär att det går att köpslå för att få ned priset på fastigheter långt under marknadspriset. Det visar på en brist på ansvarstagande och att majoriteten är villig att sälja ut allmännyttan till vilket pris som helst, säger Teres Lindberg (s), vice ordförande i Svenska Bostäder.

Bland de fastigheter som nu erbjuds för försäljning till bostadsrättsföreningar finns bland andra Tuben 1 i Vasastaden (26147 kr/kvm), Trasten 7 & 8 på Östermalm (27097 kr/kvm), Harven 37 på Södermalm (21190 kr/kvm), Svärdsidan 1 i Östberga (13311 kr/kvm) och Lerholmen 1 i Skärholmen (9275 kr/kvm). I samtliga fall är det frågan om kvadratmeterpris kraftigt under det aktuella marknadsvärdet.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199