Rädda Arlanda!

Framtiden för Sveriges största och viktigaste flygplats är hotad. När tredje banan på Arlanda öppnades var det med krav på att de farliga utsläppen inte fick överstiga 1990 års nivå, men en färsk och ännu opublicerad rapport till Länsstyrelsen visar att utsläppstaket passerades redan under 2007. I värsta fall måste antalet flygningar kraftigt dras ned. Idag presenterar tre ledande socialdemokrater i Stockholmsregionen ett 12-punktsprogram för att rädda Arlanda.

—Det vore farligt tillväxthämmande om Arlanda inte kan fortsätta utvecklas. Infrastrukturminister Åsa Torstensson måste agera snabbt för att förhindra en katastrof för både stadens och landets ekonomiska utveckling, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd för socialdemokraterna i Stockholm.

—Sigtuna kommun har gång på gång varnat för att Arlanda är på väg in i en omöjlig miljösituation. Regionens arbetsmarknad och ekonomi är beroende av Arlanda. En framtid där Arlanda tvingas krympa istället för att växa gör mig djupt bekymrad, säger Anders Johansson, socialdemokratiskt kommunalråd i Sigtuna kommun.

Socialdemokraternas 12-punktsprogram för att rädda Arlanda:

För mer information, kontakta;

Ida Strutt Pressekreterare för Lars Dahlberg 070-737 39 38