Rean på Stockholms tillgångar fortsätter

Den moderatledda majoriteten i Stockholm Stad vill sälja Stockholms Hamnentrepenad AB. Styrelsen för Stockholms Hamnar AB kommer den 24 augusti att ta ställning till försäljningen. Verksamheten som Stockholm Entreprenad AB bedriver är skräddarsydd för Stockholms Hamnars verksamhet. Nu föreslås verksamheten säljas till en av Stockholms Hamnars större kunder.

- I framtiden måste istället Stockholms Hamnar gå ut på en konkurrerande marknad för att få olika arbeteten utförda som man tidigare kunde utföra själva genom sitt eget bolag. Det gäller all verksamhet inom Stockholms Hamnar som har att göra med att hamnens olika verksamheter ska fungera, exempelvis el, reparationer och ombyggnationer.

- En försäljningsintäkt är en engångsintäkt. När väl bolaget är sålt får man inte de årliga intäkterna. Bara på tre, fyra år överstiger intäkterna Stockholms Hamnar tidigare fick från Stockholms Hamnentrepenad AB försäljningssumman. Det riskerar bli en dyr affär fär Stockholmarna, avslutar Malte Sigemalm.

Stockholms Hamnentreprenad AB har verksamheten inte enbart bedrivits åt Stockholms Hamnar utan även aktörer utanför Stockholms Hamn har kunnat köpa tjänster av bolaget. En av bolagets största kunder har varit Peab, dvs de som nu köpt bolaget.

För mer information, kontakta;

Malte Sigemalm, (s) Vice ordförande i Stockholms Hamnar AB 070-885 10 36